Thursday, October 14, 2010

PENGENALAN ISIPADU CECAIR

TAHUN: DUA

TOPIK
: ISIPADU CECAIR

SUB TOPIK : MEMBANDINGKAN ISIPADU CECAIR.

HASIL PEMBELAJARAN: Di akhir pembelajaran, murid boleh mengukur dan membandingkan isipadu cecair dengan perbandingan secara langsung menggunakan unit bukan piawai dengan betul.

PENGETAHUAN SEDIA ADA : Murid telah mempunyai pengetahuan menggunakan perbendaharaan kata penuh, separuh, dan kosong.

KEMAHIRAN BERFIKIR: Menghasilkan idea dan membandingkan.

PENERAPAN NILAI: Kerjasama, disiplin dan keyakinan diri.

BBM: Tayangan Video, power point, selinder pengukur, kad imbasan, kad jawapan dan pelbagai jenis bekas.

AKTIVITI PENGENALAN

  1. Murid ditayangkan dengan slaid power point tentang isipadu cecair.
  2. Murid ditunjukkan dengan kad imbasan untuk membanding beza isipadu.

SLAID POWER POINT

View more presentations from SLIDESHARE.

KAD IMBASAN

Kad pertama


Bikar A............................................ Bikar B

Guru mengemukan soalan: Bikar A atau Bikar B yang mengandungi banyak cecair?
Murid: Respon murid terhadap soalan yang diberikan guru.


Kad kedua


Baldi A........................................ Baldi B
Guru mengemukan soalan: Baldi A atau baldi B yang mengandungi sedikit cecair?
Murid: Respon murid terhadap soalan yang diberikan guru.


Kad ketiga


Botol A ..................................................Botol B
Guru mengemukan soalan: Botol A atau Botol B yang mengandungi sedikit cecair?
Murid: Respon murid terhadap soalan yang diberikan guru.


Kad keempat


Gelas A.................................................. Gelas B
Guru mengemukan soalan: Gelas A atau Gelas B yang mengandungi banyak cecair?
Murid: Respon murid terhadap soalan yang diberikan guru.

No comments: